fredag 18 juli 2014

Glasstrutar "utan allt"

Det finns glasstrutar utan gluten, vete, glukossirap, mjölk, guar mfl och ägg av märket Eskal. Det finns även glassbåtar. Det är alltså tomma strutar som man får fylla själv.

Jag har tidigare köpt dem på Goodstore men det fanns inte nu. Så jag kollade eBay och de skulle ha hiskeligt med frakt. Till slut hittade jag på Amazon. Billigt är det ju inte men vad gör man inte för sina barn! (Sökord: eskal, ice cream cones, party cones).

Som kortfattad recension tycker jag som vuxen att de kunde ansträngt sig lite mer. Strutarna är kritvita och smakar som oblater. Strut av typen gräddad våffla hade varit lyxigare. Barnen däremot uppskattar verkligen att äntligen få äta stutglass!

Ingredienser
Potatis stärkelse, majsstärkelse, socker, vatten, vegetabilisk olja, lecitin, salt, xanthan gum, bikarbonat.
Det står även att det innehåller soja. Jag antar att det därför är sojalecitin som avses och det finns som är så känsliga att de inte tål det. Det är bra att de är tydliga med sin varning, men jag tycker det är något vilseledande eftersom sojalecitin anses vara tillräckligt renat för att fungera för allergiker. Dessutom är det långt ned bland ingredienserna och därmed väldigt lite i. Men de som är väldigt känsliga ska såklart hålla sig borta från sojalecitin också.

På bilden har jag fyllt den med chokladglass av Rapsy glassmix och Rapsy drickchoklad. De som tål sojalecitin kan istället använda Oboy men chokladpulvret är definitivt det bästa valet för känsliga. Glass blir mycket godare på något Oboy-liknande än på kakao.  Rapsy produkter är svåra att hitta i butik och brukar på sin höjd finnas i en butik per större kommun.

Uppdatering:
Har sett att iHerb har allergifria strutar. Måste testa! Mycket bättre utan sojalecitinet, bättre pris och lättare att handla på iHerb, för det gör jag regelbundet ändå.

Ingredienser
Potatis stärkelse, tapioka stärkelse, palm olja, demerara socker (råsocker av sockerrör), potatis fiber, kakao, xanthan gummi, salt, bakpulver, naturligt vaniljextrakt


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Lämna gärna en kommentar om du gillade inlägget. Det gör det roligare att fortsätta lägga upp dem.